Utvärdera träningsdata

Det är ganska roligt att sitta och analysera data. Speciellt träningsdata. Jag använder mig av en Polar M430 träningsklocka när jag tränar. Den mäter dessutom pulsen vid handleden, så inga extra tillbehör behövs för att använda den.

När jag analyserar mina pulszoner för de pass jag gjort under augusti, september och oktober, ser jag hur i alla fall tre pass utmärker sig. Det gäller passen 11 augusti, 8 september och 20 oktober. De är i huvudsak röda. Alltså att jag haft hög puls, under lång tid. Vad är då gemensamt med dessa tre pass? Jo, det är någon form av tävling.

Den 11 augusti körde jag Cykelvasan och av de 4.33 timmar som pulsen mättes låg jag hela 3 timmar och 34 min i pulszon 5. Då är det inte konstigt att det tar dagar att återhämta sig efter passet.

Pulszoner augustiPulszoner septemberPulszoner oktober

Man ser även att trots att jag skulle pressa mig den 31 oktober, så kommer jag inte i närheten av den ansträngning som tävling ger. Lärdomen av det blir nog att jag ska försöka pressa mig, även på träning, någon gång ibland.

Är även intressant att se hur de streckade blå och röda linjerna förhåller sig till varandra. Ju mer vältränad jag blir ju lägre bör den röda streckade linjen bli i förhållande till den blå streckade. Alltså att snitthastigheten går upp och snittpulsen går ner.