Igång med inomhusträningen

Inneträning181030

Med vintertiden kommer mörkare kvällar. Med hösten kommer regn och blåst. Då är det rätt skönt att dra på sig ett linne, korta cykelbyxor och parkera sig på motionscykeln. Jag har ingen avancerad cykel. En motionscykel med några förinställda banor som jag köpte på ICA Maxi för mer än 15 år sedan. Den fungerar hur bra som helst och varierar motståndet med jämna mellanrum. Jag har några favoritbanor som jag väljer mellan och kör dem i 20-minutersintervaller. På en timma hinner jag alltså köra dem tre gånger.

För att inte bli helt uttråkad när jag cyklar ser jag på Play-TV eller You Tube. Då går tiden lite snabbare och jag får jobbet gjort.

Visst blir det skillnad mot att cykla ute, men faktum är att jag rör benen mer om jag cyklar en timma inne mot en timma ute. På en motionscykel finns ju inga nedförsbackar. Å andra sidan finns ju heller inte samma typ av uppförsbackar som jag cyklar i ute. Att träna teknik inne går ju givetvis inte heller.

Skulle verkligen behöva ta tag i att även träna styrka. Vill hinna få lite starkare överkropp innan den eventuella skidsäsongen drar igång. Så jag i alla fall har lite kraft i armarna när jag ska staka mig runt elljusspåret i Råbäck. I år ska jag nog köra på tejp, så det lär avlasta armarna en del. Vet inte om jag hade optimalt fäste en enda gång förra vintern. Blir ju bra träning det med, men det förtar ju njutningen en del.

Skulle även lägga in lite mer rörlighetsträning. Det behöver ju verkligen inte vara avancerat. Räcker ju med ett par övningar per dag.

Nu ska jag försöka träna inne minst en gång per vecka. Eventuellt blir det en pannlampstur per vecka och sen cykling lördag och söndag. Då kommer jag få ihop mina timmar utan problem.