Intervaller på motionscykel

Igår hade jag tänkt köra intervaller på motionscykeln. Inspirerad av Anna & Emils videos på webbkursen jag anmält mig till. Tittade på några fler videoklipp när jag värmde upp. Ställde tiden på 20 minuter och använde bana Rolling på cykeln. På det viset blir det inte samma motstånd på alla intervaller. Använde, för första gången på länge, pulsklockan. Är ganska intressant att se vad pulsen kommer upp i när man försöker pressa ur som mest.

Tog det lugnt de första 10 minuterna för att värma upp lite. Kändes ungefär som samma tempo jag brukar ha när jag är ute och cyklar. Planen var att köra 40 sekundersintervaller med 20 sekunders vila mellan. De första tre gick bra, men sen behövde jag längre återhämtning, så vilade en minuter och tjugo sekunder innan nästa intervall. Sista intervallen blev det också en minuter och tjugo sekunder vila inför. Avslutade med att varva ner och försöka få ner pulsen. Jag var dock helt slut, så det var svårt.

Det är inte förrän man kör intervaller som man märker hur bra eller dåligt tränad man är. Brukar sällan köra på cykel utan brukar springa intervaller i backe. Då kör jag aldrig på tid, utan väljer en lämplig backe och springer allt jag orkar uppför. Det som var intressant igår, var att se när mjölksyran kom. Första intervallen kom den mellan 150-160 bpm. Sista intervallen var något bättre. Det säger mig att min mjölksyratröskel ligger någonstans runt 150 bpm.

Blir intressant att se hur utvecklingen kommer bli. Ska försöka få in lite fler intervaller i träningen, samt att ta det lite lugnare på distanspassen. Försöka flytta fokus från tempo och istället tänka träning i tid. Det är bara så svårt att träna utan att köra sig totalt tom. Det är tydligen inte det som är viktigast när man tränar, utan att röra på sig länge, varvat med kort intensiva pass.