IBS – FODMAP

Berättade ju i början av augusti att jag fått diagnosen IBS. Nu har det gått runt två månader sedan diagnosen fastställts och en månad sedan jag började äta enligt FODMAP. Det har i regel gått bra, men på helgerna har jag inte mått något vidare. Det har varit som att magen har väntat ut jobbveckan och så snart det är helg är det fritt fram med toabesök. Aningen frustrerande eftersom jag inte får bukt med varför det är så.

I onsdags hade jag äntligen tid hos dietisten. Tänkte att hon skulle såga FODMAP längs med fotknölarna och ge mig lite annat att fundera på kring maten. Tidigare har jag ju hört flera gånger att magen är lat och att det inte går att göra någonting åt IBS. Döm om min förvåning när dietisten hade tagit fram material om FODMAP och tyckte jag börjat bra. Fick listor, utskrivna från Bellybalance, och kostdagbok jag ska fylla i.

Fick rådet av dietisten att vara mer strikt än jag varit på helgen och dra ner på kaffet. Skulle även tänka på att äta lugnt. Dessutom sa hon att fett kan störa tarmarna också. Vilket de även sa på ett av de klipp jag hittade på Bellybalance hemsida. Hon ville att jag skulle bli helt symptomfri innan vi börjar med nästa steg i behandlingen, att återinföra livsmedel. Meningen med FODMAP behandling är att utesluta så få livsmedel som möjligt. Som dietisten även påtalade, de livsmedel man väljer bort är de som de goda tarmbakterierna tycker bäst om, Prebiotika.

Hur har första helgen gått då? Jo hyfsat. Igår var det lite sämre, men idag har det varit helt ok. Kan bero på att jag käkade massor av Jordnötter i fredags kväll. Däremot höll jag mig borta från chips, läsk och godis.

Får bli en liten följetong det här.