Sockerfilmen

Såg rubriken för några veckor sedan när jag sökte igenom SVTplay efter intressanta dokumentärer. Fastnade för namnet på filmen och tänkte att den måste jag se någon dag. Förra måndagen passade det bra eftersom det inte fanns något bra att se på TV och jag ville slappa en stund i soffan.

Upplägget var intressant. Killen i filmen skulle göra det alla gör varje dag, äta 40 gram socker. Nu talar vi tillsatt socker. Inte socker som många anser att kolhydrater bidrar till. Visst det är en typ av socker det med, men nu talar vi rent tillsatt socker. Socker som inte har någon annan uppgift än att ge maten vi äter bättre smak eller konsistens.

Damon, som gjort filmen, äter i vanliga fall inget socker, så för honom blev det en stor omställning. Boven till allt ont heter Fruktos. En sockerart som det finns 50% av i ”vanligt” socker. Grejen med Fruktos är att vi inte kan tillgodogöra oss det som energi. Det görs om i levern till fett och sätter sig där fett brukar sätta sig.

Fruktos är en av de sockerarter jag ska hålla mig från just nu, när jag ska försöka få kontroll över min IBS. Därför är det konstigt att just ”vanligt” socker är med på den gröna listan. Alltså livsmedel med liten andel av de sockerarter jag inte ska äta.

Bara genom att äta 40 gram socker per dag, gick Damon upp 6 kg i vikt på en månad. Då fann dietisten ändå att han inte åt fler kalorier än tidigare. Det var ju lite intressant.

Jag var tvungen att kolla runt lite igår när jag handlade, och vad fann jag? Jo, att nästan allt innehåller socker i någon form. Alltså socker som är tillsatt. Leverpastej, rökt skinka, kassler, falukorv och givetvis yoghurt. Samma ska är det med Tacokrydda som jag kollade hemma. Filmen tog upp många intressanta aspekter, och gav en hel del att fundera på. Ett tips för den som inte sett den – Se den!

Som en professor sa i slutet av filmen, han äter choklad varje dag, men han vet vad det innebär och väljer att bara äta en ruta.

Sockerfilmen