D-vitaminets kraft

Pratade D-vitamin med min arbetskamrat igår. Hon hade börjat ta tillskott av D-vitamin för ett bra tag sedan. I vinter har hon inte varit förkyld över huvud taget. Hon hade sett på någon nyhet häromdagen där de sa att D-vitamin kan hjälpa mot influensa.

Eftersom jag har behov av att kolla upp saker, en av mina andra kollegor ser det som en bra egenskap hos mig säger hon. Så jag sökte givetvis fakta även på detta. Nu talar jag riktig fakta, forskningsbaserad, inte forumbaserad. I forum hittar man den fakta man söker, oftast, ibland den man inte söker, men ändå. Det visade sig att hon hade rätt. Vad gäller just D-vitamin har det gjorts, och görs fortfarande, en hel del studier. Livsmedelsverkets rekommendationer gällande intag är dessutom för snåla, enligt forskarna.

För att vi ska få i oss tillräckligt, från solen, behöver vi sola femton minuter om dagen. Detta gäller under sommarhalvåret. Här i Norden får vi inget D-vitamin från solen under vinterhalvåret.

Jag gillar inte tanken att stoppa i mig massa tillskott, men jag får kanske vika mig på just den här fronten. D-vitamin i rätt mängd är svårt att få i sig tillräckligt. Ska man få det genom mjölken behöver man dra i sig dryga litern för att komma upp i Livsmedelsverkets rekommendationer. De var ju dessutom för låga.

Lite länkar:

http://www.vetenskaphalsa.se/d-vitamin-kan-starka-skyddet-mot-luftvagsinfektioner/

http://www.vetenskaphalsa.se/hur-mycket-d-vitamin-behover-vi/

http://www.vetenskaphalsa.se/d-vitaminbrist-kan-bidra-till-manga-sjukdomar/

http://illvet.se/manniskan/halsa/vitamin-d-ar-nyckeln-till-kroppens-forsvar

http://www.mabra.com/forkyld-darfor-ar-c-vitamin-inte-losningen/