Planering

Vad kan man göra när man inte tränar? Jo, man kan planera vad man ska träna. Jag älskar att studera kartor i både maps och i Lantmäteriets kart-tjänst. Jag studerar först Lantmäteriet där jag får en bättre överblick på stigar, körvägar och höjdkurvor. Sen tar jag med mig rutten in i Google maps och kollar hur långt det blir.

Jag vet inte hur många rutter jag lagt in i maps senaste året, men otaliga blir det. Jag har inte cyklat alla än, men det är kul planering i alla fall. Det är bra att ha lite olika rundor att välja mellan. En del är lätta en del tunga, vissa är kort och andra är långa. Det är klart att man får favoriter bland rundorna man pysslat ihop. Min favorit är den som går via Bodalen, ner mot Vismen och Gryten och så tillbaka till Linnebäck. En runda på runt 4 mil som mestadels är grusväg. Den är lagom kuperad och det värsta avsnittet är det före Bodalen. Eftersom det ligger på första milen är benen fortfarande pigga i backarna.

gryten

Eftersom vi bor i ett bergigt område så är rutt alternativen lite begränsade. Det finns inte hur många stickvägar som helst utan långa sträckor får man åka samma väg åt två håll. Det tycker i alla fall jag är lite tråkigt. Jag vill ju se nytt hela tiden. Alternativen då är ju att åka från punkt A till punkt B som jag gjort några gånger. Det passar bra om vi ska någonstans som till exempel till mina föräldrar. Dit har jag cyklat en gång och skrapade ihop dryga fyra mil.

Till helgen funderar jag att fortsätta på temat asfalt. Har hittat en runda som innebär rätt mycket asfalt och en bit på grus. Kommer det inte mer regn i veckan lär grusvägen vara relativt torr. Annars får det funka ändå. Det är bara skönt att vara torr efter avslutat pass annars är ju vitsen med MTB att skita ner sig en aning.

stora-vilangen

Ska försöka hinna med ett pass i veckan på cykel innan det blir snö och kallt igen. Sen får vi se hur det bli. Har inga dubbdäck och har ingen större lust att skaffa det heller. Så mycket cyklar jag ju inte nu när det är mörkt på kvällarna.